در معرض موسیقی قرار گرفتن و شرکت فعال در خلق آن میتواند زندگی یک کودک را هم آنی، هم در بلندمدت غنا بخشد و در او خلاقیت و شکوفایی برانگیزد. ارزشهای فرهنگی را به وی منتقل کند و به رشد جسمانی، فکری و اجتماعی او کمک کند.
تحقیقات نشان داده است که گوش دادن به موسیقی، اثرات مثبت کوتاهمدت و بلندمدت بر قدرت_استدلال_انتزاعی دارد.
معروفترین این مطالعات به نام «اثر موتزارت» است.
در این بررسی دانشجویانی که به یک سونات پیانوی موتزارت گوش داده بودند، هشت نمره بالاتر از گروه کنترل در تست هوش کسب کردند.
در مطالعات دیگر، مهارتهای ذهنیکودکان پیش دبستانی و دبستانی ، پس از آموختن موسیقی، پیشرفتهای محسوسی نشان داده است.
توجه دوباره به افزودن موسیقی به برنامه درسی برخی مدارس در کشورهای پیشرفته، همچنین متأثر از کار روانشناس معروف «هاوارد گاردنر» است.
این روانشناس در مطالعه مهم خود به نام «چارچوبهای ذهنی» محدودیتهای مفاهیم سنتی هوش را به چالش کشیده است و تواناییهای موسیقی را یکی از هفت مبانی هوش شناخته که باید پرورانده و تقویت شود.
اجرای توانمندی ها در حوزه ی موسیقے، بُعدی مهم به تجربه کودکان_دبستانی از موسیقی میافزاید.
بسیاری از کودکان به طور طبیعی از اجرای موسیقی شاد شده و از استرس دور می شوند.
پیش دبستان و دبستان ایران فردا
افتخار دارد در امر آموزش موسیقی از مدارس پیشرو و با برنامه های ویژه می باشد.